Fenyős Zoltán – Fenyősné Kircsi Amália: Varázshegy (Játék a tanulás)
HAZAI ÉS NEMZETKÖZI DÍJAT NYERT JÁTÉKOS OKTATÓPROGRAM
Pedellus Tankönyvkiadó Kft.

 

Bevezető A program indítása, kilépés A keretprogram Az oktatóprogramok Tanmenet

 

A Varászhegy kilenc leckét tartalmaz, minden leckében három feladat található.
A leckék első feladatai kötelezően megoldandók, melyek az informatikai fejlesztést foglalják magukba. Ezek a feladatok négyszintűek, a magasabb szintek egyre több figyelmet, jártasságot, tudást igényelnek a tanulóktól. A négy szint teljesítése után lehetőség nyílik ugyanazon lecke második és harmadik feladatának, illetve a következő lecke első feladatának megoldására.
A leckék második feladatai már nem kötelezően megoldandók. Ezek hatszintűek, amelyek az informatikai fejlesztési feladatok mellett más műveltségi területeket is fejlesztenek.
A leckék harmadik feladatai jutalomfeladatok, melyek szintén nem kötelezőek. Ezek egy része többpályás oktatójáték, más részük inkább kreativitást igénylő feladat.

Feladatválasztó

   
Kezdetben a feladatválasztó lapon a Varázshegyet látjuk, ahol a folyón áthaladó út hídjai le vannak rombolva. Az első híd egyetlen cölöpe látszik, melyre kattintva a béka birodalmába érkezünk. Itt kezdődhet a híd építése a feladatok megoldásával. Feladatválasztó
   

A cölöpre kattintva az első játékhoz érkezünk. Ha nem ismerjük a játékszabályt, akkor a Tündér gombra kattintva segítséget kapunk. A játék során a képernyő jobb felső sarkában lévő virág mutatja, hogy hány szintet sikerült már megoldani. Egy teljesített szint bármikor megismételhető, ha a megfelelő virágsziromra kattintunk. Ha elfogyott az időnk, és nem tudjuk befejezni a játékot, akkor a Hegy gombra kattintva visszatérhetünk a feladatválasztó laphoz, majd kiléphetünk a programból. Ha később újra belépünk, ott folytathatjuk, ahol abbahagytuk, a program megjegyzi, hogy hány szintet teljesítettünk eddig.

 

Első játék

   
Ha az összes szinttel elkészültünk, akkor a program automatikusan visszatér a feladatválasztó laphoz, és láthatjuk jutalmunkat, a megépült hidat. A királyfi átsétál a hídon, ám a királylány csak akkor tudja követni, ha elkészül a híd korlátjai is, azaz megoldjuk a hatszintű feladatot. Ehhez újra be kell lépnünk a birodalomba, és ott a híd bal oldalán lévő korláttartóra kell kattintanunk.
A híd megépítésvel egyidőben kiszabadul a tartomány vezetője a börtönéből. Ha a kiszabadított állatra kattintunk, akkor jutalomjátékkal játszhatunk.
Varázshegyen megjelenő hidak
   

A már megoldott feladatok bármikor megismételhetők a tartományokban, ha a megfelelő hídra, hídkorlátra vagy állatra kattintunk. A választást segíti, ha figyeljük a képernyő jobb felső sarkában a kis képeket.

 

A feladatoknál az első szint úgy van megtervezve, hogy az egyszerű, mindenki számára megoldható legyen. A fokozatosság elvének érvényesülése szempontjából mindig csak egy-egy lépéssel nehezítünk a feladatokon. Ezzel a lépésről-lépésre történő nehezítéssel elérjük, hogy a tanulók nagyon nagy része meg tudja oldani az utolsó szinteket is, amelyhez már sok ismeretre, képességre van szükség.

Minden egyes feladat sokféle variációt tartalmaz, a program véletlenszerűen választja ki az aktuálisan megoldandó problémát. Így többszöri elindítás alkalmával sem válik unalmassá. Ennek következménye az is, hogy a diáknak önállóan kell megoldania a feladatot, hisz a padszomszédja valószínűleg más adatokkal kapja meg ugyanazt a feladatot.

A feladatok nem oldhatók meg mechanikusan, próbálkozással, hanem folyamatos gondolkozásra késztetik a tanulókat.

Varázshegyen megjelenő hidak

 

© Pedellus Tankönyvkiadó Kft., 2007
Minden jog fenntartva
www.pedellus.hu